Wednesday, February 13, 2013

Review Novel : Seindah Hujan Cinta (SHC)




Tajuk : Seindah Hujan Cinta (SHC)
Penulis : Qash Shazwani
Harga : RM 21.00
Penerbit : Karya Seni
Sinopsis / Blurb :
“Kami dari Jabatan Agama Islam. Kami dapat aduan yang kamu berdua tinggal bersama di sini bila isteri awak tak ada. Betul?”  
                                                      
Walaupun Wasim sedaya upaya merahsiakan hubungannya dengan Aneesa, namun pada malam itu mereka tertangkap juga akhirnya. Mereka memang tidak bersalah dan telah difitnah! Kalau Wasim tidak merahsiakan hubungan mereka, pasti perkara memalukan seperti ini tidak akan berlaku.   
     
“Rajin juga abang menolong kerja dapur ya! Kalau kat rumah jangankan nak tolong, kalau boleh makan pun nak bersuap.”
“Pernah ke abang suruh Nisa suapkan?”
“Memanglah tak pernah suruh Nisa. Tapi kalau dengan Kak Rita tu bukan main manja lagi.”
“Alah kalau abang suruh, Nisa bukannya nak suap pun. Garang sangat! Silap-silap, Nisa tenyeh-tenyeh mulut abang nanti.”

Aneesa memang sudah bersedia menghadapi segala kemungkinan yang akan berlaku sebaik saja dia membuat keputusan untuk berkahwin dengan Wasim. Demi kasih sayangnya terhadap Zarita, Aneesa merelakan dirinya. Walaupun ramai pihak yang menentang, namun Aneesa menyerahkan segala masa depannya bersama Wasim kepada Yang Maha Esa. Apa pun yang berlaku, dia harus menghadapinya.

“Kalau dia berkenan… abang nak bagi Nisa dekat dia?”
“Minta tolong sikit aaa... Isteri abang lawa-lawa macam ni, dia jangan nak buat pasal! Kalau dia tenung pun abang korek biji mata dia, biar buta macam Kasim Selamat.”
“Kalau macam tu Nisa tak nak pergilah, nanti tak pasal-pasal abang masuk penjara sebab korek biji mata orang.”
“Huh! Nisa ingat dia nak biar saja ke abang korek biji mata dia tu. Silap-silap abang dulu yang jadi Kassim Selamat.”

Semakin lama, cinta yang cuba dipupuk akhirnya mekar bak bunga di dalam taman. Aneesa boleh menarik nafas lega meskipun Wasim selalu lupa akan janji-janji yang telah dipatrinya.
Adakah akhirnya janji Wasim dulu untuk menjaga Aneesa dengan baik dan adil akan ditunaikannya? Atau… adakah janji itu akan dilupakannya

My Review :

Novel ni pasal Aneesa yang bergelar isteri kedua kepada Abu Wasim (suami kakak angkat dia). Silalah percaya bahawa kakak angkat (Zarita) dia sendiri yang pinang Aneesa untuk husband dia ya! Semua sebab Zarita yang bekerja sebagai model tak nak mengandung & beranak sedangkan husband dia nak sangat anak. So dia harapkan bila Aneesa kahwin dengan husband dia, dapatlah dia tunaikan hajat suami dia yang nak anak. Oh my...sabar je dengan Zarita yang sangat selfish ni.
 
Pada mulanya Aneesa memang tak nak kahwin tapi setelah dirayu berkali2 oleh Zarita dan Abu Wasim akhirnya dia mengalah demi kakak angkat kesayangan. Aneesa sangat2 terhutang budi dan sayangkan Zarita sampai sanggup korbankan masa depan sedangkan dia baru berusia 19 tahun.

Abu Wasim bawa Aneesa tinggal serumah dengan Zarita tapi Aneesa dan Zarita ni cool je. Tak kisah dan tak gaduh langsung. Hadirnya Aneesa kat rumah tu tak lebih macam orang gaji, masak, mengemas, membasuh & segala kerja2 rumah. Abu Wasim ni bila asyik pandang & dapat layanan yang baik dari Aneesa mula la rasa sayang dan berikan perhatian pada Aneesa. Tapi Aneesa ni sangat menghormati Zarita, bila ada Zarita kat rumah sebab cuti dia langsung tak tunjuk muka & bermesra dengan Abu Wasim.

Suatu hari tengah Aneesa & Abu Wasim ni bergurau senda, Zarita nampak & mulalah sifat cemburu dia..Start dari tu makin banyak konflik.. dengan Zarita, Abu Wasim, ibu mentua...What happens next? U all kena baca ok. Saya agak tak sangka cerita ni agak menarik, mungkin sebab jalan cerita ni lain skit dari yang lain.

Order online kat Karya Seni boleh dapat diskaun RM3, postage percuma ya..

2 comments:

Kuazue Mohd said...

as salam...
bw n terus polow...wah rajin membaca n meriview nie....

aisyah said...

tq...klau smpt update..klau x smpt mmg x de la